Korte biografie
Carla is geboren op 21 maart 1971 te Breda.
Van 1991 t/m 1997 heeft ze de richting Illustratie + 1e graads leraren opl. gevolgd aan ARTEZ kunstacademie; ‘Constantijn Huygens’, die nu in Zwolle zit. Deze richting werd breed benadert. De toegepaste kant, maar ook de vrije kant kreeg veel aandacht.
Na haar kunst-studie heeft ze een atelier betrokken bij de Houtmarkt ateliers te Deventer. Omdat ze er ook altijd bij moest werken, is ze in de gehandicaptenzorg terecht gekomen. Door deze bijzondere mensen en ook door haar eigen worstelingen in het sociale verkeer, voortgekomen uit haar hooggevoeligheid, is haar thema in de kunst en in het leven altijd: ‘Binnen-en buitenwereld’ geweest. ‘Ik en de wereld’ versus ‘De wereld en ik’. ‘Ik en de ander’ versus ‘De ander en ik’. Het willen begrijpen van sociale interactie en het feit dat jezelf altijd het referentie punt blijft. ‘Reality is in the eye of the beholder’. Zoals PLATO en zijn GROT theorie. Dit gegeven verward haar en wil ze steeds toetsen. Wat is binnen, wat is buiten? Wat is van mij en wat van een ander? Kan je concrete conclusies trekken uit wat je ziet? Kan je uberhaupt zeggen: ‘die persoon of situatie zit zo en zo in elkaar’…?
Eigenlijk onderzoekt ze steeds meer de ruimte tussen binnen en buiten. Zoals bijvb. de opengeklapte kartonnen dozen. Ieder van ons woont eigenlijk in een soort doos. Heb je geen huis? Dan is een doos van levensbelang. Nodig als warme ondergrond, als bed. In een doos zitten vele levens, stoppen er ook veel levens in en uit. Door recycling, maar ook heel letterlijk met een verhuizing. Vaak is het een tijdelijk gebruiksvoorwerp, ziet men er alleen een functioneel aspect in. Een bijrol, een ‘schil’, ook hier intrigeert het thema binnen en buiten, open en dicht. Bovendien houdt Carla van de grafische symmetrische mechanische vormen. Cultuur versus natuur. Ze zou dit materiaal graag nog willen uitdiepen en nog meer integreren in haar werk. Omdat het ook ‘maar’ karton is, ogenschijnlijk ‘waardeloos’ materiaal, helpt haar dat om losser te werken en daardoor meer vanuit het gevoel en minder vanuit het verstand. Maar wat is waarde en wat niet?
Het thema ‘binnen en buiten’ lijkt vaak letterlijk door het afbeelden van ramen, gordijnen, interieurs, maar er is een diepere laag voelbaar. De aanschouwer wordt betrokken bij een ruimte, waar kijk ik naar. Haar werk sleept je mee naar de levens van andere mensen (en dieren). Ben je een voyeur? Een observeerder, dat zeker, deelnemer ook. Plotseling bekijk je ook jezelf door de ogen van een ander. Soms is dat een wat ongemakkelijk gevoel. Vaak hoort ze dat haar werk een vorm van melancholie in zich heeft. Ook doordat de huisdieren gebruikt worden als communicatie met de kijker, in plaats van de figuurlijke mens. Dieren kunnen zo prachtig gevoelens spiegelen of reguleren. Non-verbale communicatie. Mens zijn is beperkt. Je wil naar ‘buiten’, vrij zijn. En dat kan dan niet. Een raam is een grens, net als huid. Wat zie je wel en wat niet. Naar binnen kijken, naar buiten kijken. Een soort van ademen. Het is een constant zoeken naar het ‘Thuis komen’, in jezelf, in je omgeving. Ruimte innemen in een wereld waar iedereen dat verdiend.
Alles is in proces. Dit voelt soms zwaar, maar gelukkig ook licht. Carla vind humor daarbij essentieel. Of aandacht voor het mooie kleine, want dat is en blijft er altijd, maar je moet het wel kunnen zien.
In ‘beweging’ blijven, het gaat erom wat je doet. Humor, hoop en nieuwsgierigheid èn oog voor mooie dingen (groot of klein) slepen haar door moeilijke processen heen, want die zijn er ook altijd.
Artist statement: Carla Nederbragt
I make my work from used cardboard. The starting point is the graphic, mechanical shape of the unfolded box. The floor plan. Many lives lurk in a box. Through recycling, but also quite literally with a move. A temporary utensil, a functional aspect. A supporting role, a ‘shell’, inside and outside, open and closed. From two-dimensional to three-dimensional. Culture versus nature. What is value?
I investigate the theme ‘inside and outside’ and the space between them. This often seems literal by depicting windows, curtains, interiors, but a deeper layer can be felt. The viewer is involved in a space. You are an observer, but at the same time you are also a participant.
My work often has a form of melancholy in it. Animals are used as communicators with the viewer. Animals are good at mirroring or regulating feelings. Nonverbal communication. Being human is limited. You want to go ‘outside’, be free. And that is often not possible. A window is a boundary, just like skin. What do you see and what don’t. Looking inward, looking out. It is a constant search for the ‘Coming home’, in yourself, in your environment.
CV Carla Nederbragt (1971), Beeldend kunstenaar
Kunstopleiding: 1991 tot 1997, Constantijn Huijgens te Kampen. Nu ArtEZ Zwolle.
SOLO exposities:
2021, Through your eyes, Galerie DNA, Deventer, Nederland
2021, Passing through, Oude tramstation (achter museum MORE), Gorssel, Nederland
2021, Room with a view, Galerie de Overtuin, Warnsveld, Nederland
2019, Aan tafel, Galerie de Kijkdoos (kunstenaars initiatief), Zutphen, Nederland
2019, expositie Carla Nederbragt, Genietcafe, Zutphen, Nederland
2018, expositie Carla Nederbragt, ’t Atrium, Zutphen, Nederland
2018, Kijkdozen kabinet, Leeuwenhuisje, Zutphen, Nederland
1999, Expositie Carla Nederbragt, Expositie Den Ham
GROEPS exposities:
2023 juli t/m september, groepsexpositie, IJssel biënnale
2023 mrt april, Expositie IJ-Kunstcollectief, Amsterdam
2023 t/m mrt, Scout, Galleri Heike Arndt, Kettinge, Denemarken
2022, Fresh legs, Galleri Heike Arndt, Berlijn, Duitsland
2022, Nationale kunstdagen Gorinchem, deelname op scherm.
2022, Deelname aan Vegan kookboek: ‘Vegan met vrienden’. 22 kunstenaars illustreerde het boek. 5 werken van mij. Er was ook een groepstentoonstelling aan verbonden bij Galerie BoLumen.
2022, Huntenkunst, SSP hal, Ulft, Nederland
2021, Deelname BigDraw festival Zutphen
2020, HOND, Galerie 158, Schiedam, Nederland
2019, Salon des Artistes, Ateliers BaZtille, Zoetermeer, Nederland
2019, Salon des Refusés, KunstCentrum, Haarlem, Nederland
2017, Free in the tree, Centrale hal ziekenhuis, Zutphen, Nederland
2016, Oud en nieuw, centrale hal ziekenhuis, zutphen, Nederland
2002, 10 jarig bestaan Vogeleiland, In de natuur rond vogeleiland, Deventer, Nederland
Kunst collectie:
2022, sept. Kunstaankoop DELA kunstcollectie, 2 kunstwerken.
Kunstopdracht:
2022, Kunstopdracht voor bedrijf: Fluxxus, Van Vugt’s DynamiXs